The Thiruman,Namam Vaishnava Mark


Srivaishnavaites wear Thiruman, Namam , the Urdhva Pundaram , is worn as a mark indicating the fact that they worship Lord Vishnu.

Vadakalai Thiruman.
Vadakalai Thiruman.

There are two styles of wearing the Thriuman.

One is called the Vadakalai and the other one is Thenkalai.

The Vadakalai Thiruman has a curve at the bottom,  ( the habit of calling this symbol as ‘U’ shape must stop as it is irreverent), while the Thenkalai mark is closed at the bottom and there is the extension at the bottom.

Generally, the Thiruman is applied on the forehead and it is auspicious to wear the Thiruman in Twelve places in the Body.

There are twelve Adityas and Vishnu is one of the Adityas.

‘Adityaanam Aham Vishnu’ Bhagavad Gita Chapter 10.

Names of the Adityas.

The 12 Adityas

Ruling Month

Solar Month

Lunar Month
1

Dhata

March – April

Madhu

Chaitra

2

Aryama

April – May

Madhava

Vaishakha

3

Mitra

May – June

Jyeshtha

4

Varuna

June – July

Suchi

Ashadha

5

Indra

July – August

Nabhas

Shravana

6

Vivasvan

Aug – Sept

Nabhasya

Bhadrapada

7

Tvashtha

Sept – Oct

Isha

Ashvina

8

Vishnu

Oct – Nov

Urja

Karttika

9

Amshuman

Nov – Dec

Sahas

Margasirsha

10

Bhaga

Dec – Jan

Sahasya

Pushya

11

Pusha

Jan – Feb

Tapas

Magha

12

Parjanja

Feb – March

Tapasya

Phalguna

Therefore the Thiruman is applied in Twelve places.

The Thiruman consists of two parts.

The outer white line is from Namakkatti, a type of stone, a form of Chalk.

A vertical line is placed in the center with either turmeric paste(this is used by the Vadakalaiyar), while the Thenkalaiyar use a type of Kumkum made of a mix of Turmeric powder and Lime.

The two white lines represent the Feet of the Lord Vishnu, while the Sri Churna represents goddess Lakshmi ,his consort.

Thenkalai Thiruman.
Thenkalai Thiruman.

The latter will bring prosperity.

The extra line is made to represent the feet of Lord Vishnu more graphically or to distinguish the Thenkaliyar in the South.

I think the latter view is correct as the first type, that of a curve at the bottom is uniform in India except in Tamil Nadu and is prevalent among those who migrated from Tamilnadu,

Information on this is welcome.

By Ramanis blog

Retired Senior Management Professional. Lectures on Indian Philosophy,Hinduism, Comparative Religions. Researching Philosophy, Religion. Free lance Writer.Blogger,Tedex Speaker

5 comments

  1. In the current Ramanujar serial all characters have twelve Thirumans. Ramanujar and Govindan have only one. Any reason for this?

    Like

  2. அதே போல் தென்கலையில் தாயாரும் ஒரு ஜீவாத்மாவே அனால் வடகலையில் தாயாரும் பரமாத்மாவே

    Like

  3. நல்ல பணி செய்து வருகிறீர். இதில் இன்னும் சில விஷயங்கள் உள்ளது. வடகலை மற்றும் தென்கலை அந்தந்த ஆச்சாரியர்களின் அடியொற்றியே அமைதுள்ளது. இது ஒரு அடையாளமே தவிர சம்பிரதாயத்தில் வேற்றுமை இல்லை. வேற்றுமைகள் கற்பிக்கப்படுகின்றன என்பது உண்மை. அடிப்படையில் தென்கலை வடகலை வேற்றுமைகள் – பூனைக்கும் குரங்குக்கும் உள்ள வேற்றுமை போன்றது. பூனைகுட்டி தாய்ப் பூனையைப் பற்றிக்கொள்ளாது. தாய் குட்டியை வாயில் கவ்விக் கொண்டு செல்லும். ஆனால் குரங்கு அப்படி அல்ல. குட்டிக்குரங்கு தாயைப் பிடித்துக்கொண்டிருக்கும். ஆக ஜீவாத்மா மோக்ஷம் அடையவேண்டுமானால் தென்கலையைப் பொறுத்தவரை ஒன்றும் செய்ய வேண்டியதில்லை. அனுஷ்டானங்கள் தேவை இல்லை. சரணாகதி ஒன்றே போதும். வடகலைக்கு அப்படி இல்லை. சரணாகதியும் தேவை, அதனுடன் அனுஷ்டானங்களும் ( ஜீவாத்மா மூலமான முயற்சிகள் ) பக்தியும் பிரபத்தியும் தேவை. மேலும் விவரங்களுக்கு http://ammanji.wordpress.com சென்று “தென்கலை” என்று தேடினால் அறியலாம்.

    Like

Leave a comment

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.